Technikum nr 4
Szkoła branżowa

Adres szkoły:
ul. Świerklańska 42
44-200 Rybnik
Telefon:
+32 42 222 79 (tel/fax)
+32 42 227 96
+32 42 261 00
E-mail:
zsbrybnik@gmail.com
Technikum akademickie
Posiadamy status techników akademickich następujących ośrodków:
Politechnika śląska

Centrum kształcenia inżynierów

Uniwersytet śląski

Wyższa szkoła techniczna

Biuletyn Informacji Publicznej


eTwinning

Konkurencyjność uczniów ZSB w Rybniku na rynku pracy

Erasmus +

Pandemia a stres. Jak sobie radzić?



Szerzenie się pandemii COVID-19 może być bardzo stresujące dla wielu osób. Strach przed nowym zagrożeniem oraz wprowadzenie stanu epidemicznego może wpływać na samopoczucie dzieci, młodzieży i dorosłych.
Do grupy mogącej silniej reagować na tę sytuację należą:
– osoby starsze i osoby z chorobami przewlekłymi (są bardziej zagrożone COVID-19);
– dzieci i nastolatki;
– osoby, które znajdują się na pierwszej linii frontu w walce z epidemią, czyli lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni i inni pracownicy medyczni;
– służby mundurowe;
– osoby z zaburzeniami nastroju i osobowości;
– osoby nadużywające substancji psychoaktywnych;
– osoby poddane kwarantannie (ze względu na izolację od innych ludzi mogą przeżywać nasilony stres, nawet jeśli nie są chore).
Stres może na nas wpływać na dwa sposoby:
– pozytywnie (na przykład mobilizująco, pomagając w działaniu);
– negatywnie (na przykład niemożliwością wykonania jakiejkolwiek czynności).
Lęk w dużej mierze związany jest z poczuciem braku kontroli, a także z nową nieznaną sytuacją. To, jak zareagujemy na wybuch pandemii, zależy od naszych osobistych predyspozycji, doświadczeń i uwarunkowań, a także od społeczności, w której żyjemy.
Wśród objawów stresu związanego z wybuchem pandemii eksperci wymieniają między innymi:
– występowanie nasilonych obaw i lęków o własne zdrowie i zdrowie najbliższych,
– zmiany w spożywaniu posiłków (niezdrowe odżywianie)
– problemy ze snem i koncentracją uwagi,
– niewyjaśnione bóle głowy i bóle ciała
– pogorszenie objawów choroby przewlekłej,
– nadmierna drażliwość, zamartwianie się i smutek,
– zwiększone spożycie alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych substancji psychoaktywnych.

Jak sobie radzić ze stresem wywołanym pandemią?
1. Nie zmieniaj planu dnia. Postaraj się jak najbardziej trzymać codziennego rozkładu dnia. Przestrzeganie codziennych rytuałów pomaga rozładować stres. Stwórz schemat dnia obejmujący naukę i czas wolny.
2. Zadbaj, aby twój tryb życia był możliwie najzdrowszy. Nie rezygnuj ze zbilansowanej diety, snu, ćwiczeń fizyczny. Stosuj metody relaksacyjne.
3. Utrzymuj kontakty ze znajomymi – oczywiście na odległość.
4. Postaraj się podejmować aktywności, które rozluźniają i sprawiają przyjemność (np. czytanie książek, rozwijanie hobby, aktywność fizyczna).
5. O swoich obawach i emocjach rozmawiaj z osobami, do których mamy zaufanie.
6. Postaraj się nie stosować używek „dla uspokojenia” Nie zajadaj też stresu słodyczami i śmieciowym jedzeniem.
7. Zbieraj informacje z wiarygodnych źródeł. Jeśli to doniesienia medialne powodują u ciebie stres – spędzaj mniej czasu przed telewizorem lub ekranem komputera. Spędzanie całych dni z telewizyjnymi stacjami informacyjnymi, serwisami radiowymi czy w mediach społecznościowych, w których niemal 100% informacji dotyczy pandemii, nie wpłynie uspokajająco i trudno będzie zachować zdrowy rozsądek.
7. Postaraj się „na zimno” ocenić ryzyko zachorowania. Poczytaj na temat ochrony przeciwwirusowej
i stosuj się do wskazówek. Najlepiej korzystaj z instrukcji na stronach rządowych lub oficjalnych organizacji zdrowotnych (np. WHO).

M. Pruszowska

Źródła:
https://polskatimes.pl/koronawirus-jak-radzic-sobie-ze-stresem-psycholog-tlumaczy/ar/c14-14858199
https://kliknijwzdrowie.pl/koronawirus-jak-radzic-sobie-ze-stresem/
https://dziennikpolski24.pl/koronawirus-cie-przeraza-nie-ciebie-jednego-nie-panikuj-jak-radzic-sobie-ze-stresem-a-jak-chronic-przed-nim-najmlodszych/ga/c14-14833948/zd/42393858
https://harmonia.luxmed.pl/aktualnosci/jak-radzic-sobie-z-panika-wywolana-koronawirusem/?utm_source=slider&utm_medium=banner&utm_campaign=koronawirus_harmonia
https://zdrowie.wprost.pl/koronawirus/10307504/eksperci-podpowiadaja-jak-radzic-sobie-ze-stresem-z-powodu-pandemii-covid-19.html